Τα βιντεοπαιχνίδια και τι ρόλο παίζουν στην αύξηση της επιθετικής συμπεριφοράς

0
2

Βιντεοπαιχνίδια και αύξηση επιθετικής συμπεριφοράς

Η επιθετικότητα και η βία είναι δυο χαρακτηριστικά που έχουν βρεθεί να αυξάνονται σταδιακά, καθώς τα ΜΜΕ συνεχίζουν να έχουν όλο και μεγαλύτερη επήρεια. Οι συμπεριφορές που τα παιδιά και οι ενήλικες πιστεύουν πως είναι αποδεκτές και κατάλληλες, είναι κατά μεγάλο βαθμό επηρεασμένες από το τι προβάλουν τα ΜΜΕ.

Πιο συγκεκριμένα, έρευνες που έχουν γίνει για την ψυχολογική επήρεια που έχουν τα βιντεοπαιχνίδια, βρήκαν πως τα περισσότερα άτομα, έλκονται από σκηνές βίας και επιθετικότητας. Επίσης βρέθηκε πως αυτά τα παιχνίδια, έχουν μια βραχυπρόθεσμη επήρεια στην αύξηση της επιθετικότητας. Οι θεωρίες μάθησης, προτείνουν την εξήγηση πως τα βιντεοπαιχνίδια είναι ικανά να επηρεάσουν τη συμπεριφορά μέσω παρατήρησης, πρακτικής και αυτοενίσχυσης της συγκεκριμένης συμπεριφοράς. Αποτελέσματα υπό συνθήκες εργαστηρίου, έδειξαν πως όσο πιο ρεαλιστικοί είναι οι χαρακτήρες παιχνιδιών, τόσο πιο αρνητική είναι η επίδραση που βιώνουν οι παίχτες. Έρευνα που έγινε πάνω σε φοιτητές, τους χώρισε σε τρεις διαφορετικές ομάδες.

Η πρώτη ομάδα ήταν απλοί παρατηρητές, η δεύτερη ομάδα απλά έπαιζαν το βιντεοπαιχνίδι, ενώ η τρίτη ομάδα έπαιζε το παιχνίδι υπό συνθήκες προσομοίωσης. Τα αποτελέσματα έδειξαν πως η τρίτη ομάδα είχε τις πιο αυξημένες ψυχολογικές αντιδράσεις, ενώ τα αισθήματα και το σκεπτικό επιθετικότητας ήταν κατά πολύ μεγαλύτερα από ότι στις δύο προηγούμενες ομάδες. Όπως αναφέρθηκε και πριν, αυτός που παίζει ένα παιχνίδι επηρεάζεται όχι μόνο από τη διαδικασία της παρατήρησης και της πράξης αλλά και από την διαδικασία της αυτοενίσχυσης. Αυτό σημαίνει πως τα αισθήματα επιθετικότητας και θυμού, αν βρίσκονται σε μια μέτρια ένταση, είναι ικανά να προσφέρουν ευχαρίστηση και ικανοποίηση, μέσω των ανάλογων ορμονών που εκκρίνονται.

Η κοινωνική και γνωστική θεωρία αναφέρει πως οι επιθετικές αντιδράσεις ενισχύονται μέσω εξωτερικών επιβραβεύσεων επίσης. Για παράδειγμα ο παίχτης ο οποίος μοχθεί να περάσει μια πίστα σε ένα βιντεοπαιχνίδι και υφίσταται αλλαγές στην ψυχολογία του με αύξηση του επιθετικού και βίαιου σκεπτικού, είναι πολύ πιθανό να συνδέσει την ικανοποίηση και τη χαρά που νιώθει καθώς περνάει την πίστα, με τα αισθήματα επιθετικότητας που του είχαν δημιουργηθεί πρωτύτερα.

Σ’αυτό το σημείο να σημειωθεί πως και η διαδικασία της μίμησης ενός χαρακτήρα, μπορεί να επιφέρει τα ίδια αποτελέσματα, ειδικά αν είναι παρούσα και η διαδικασία της επανάληψης και ο χαρακτήρας του παιχνιδιού προσομοιάζει την ανθρώπινη υπόσταση. Αποτελέσματα έδειξαν πως ο εθισμός στο επιθετικό σκεπτικό και στις βίαιες τάσεις, εξαρτάται επίσης και κατά ένα ποσοστό και από τις εικόνες τραυματισμού που βλέπει πως έχει προκαλέσει ο παίκτης, μέσω του χαρακτήρα του. Άρα, όσο πιο πολλούς τραυματισμούς προκαλεί ο παίκτης διαμέσου του χαρακτήρα που χειρίζεται, τόσο ανεβαίνει η επιθετικότητα του και άρα τόσο ανεβαίνει και η ικανοποίηση που αντλεί, δημιουργώντας έτσι έναν αρνητικό συνειρμό.

Η παιδική ηλικία είναι και η πιο επικίνδυνη στη φάση αυτή, διότι είναι τώρα που το παιδί μαθαίνει να ξεχωρίζει τι είναι αληθινό και τι φαντασία. Παραπάνω έρευνες θα χρειαστεί να διεξαχθούν στο μέλλον, προκειμένου να κατανοήσουμε πλήρως το αντίκτυπο που έχουν τα παιχνίδια με επιθετικότητα και βία, ειδικά στις νεαρές ηλικίες και το πως εκφράζεται κάτι τέτοιο στη διάρκεια της ζωής τους. Χρειάζεται περαιτέρω να διευκρινιστεί αν τα άτομα με επιθετική συμπεριφορά έλκονται περισσότερο από βιντεοπαιχνίδια που περιέχουν βία ή αν αυτά τα παιχνίδια είναι ικανά από μόνα τους να δημιουργήσουν επιθετικότητα. Μέχρι στιγμής απ’ ό,τι φαίνεται από μελέτες, ακόμα και η θέαση όπλων, είναι ικανή να αυξήσει το επιθετικό σκεπτικό.

Ημερ. Δημοσίευσης:8 April 2017 1:48 pm

Πηγή: enallaktikidrasi.com

Συγγραφέας:Κωνσταντίνος Θειόπουλος